پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
استرالیا
نوشته شده در سه شنبه 17 ارديبهشت 1392
بازدید : 1067
نویسنده : امیر حسین دلشاد غلامی

استرالیا

تاریخچه :

استرالیا ششمین کشور بزرگ دنیا پس از روسیه، کانادا، چین ، ایالات متحده و برزیل است هر چند که جمعیت آن زیاد نیست. استرالیا تنها کشوری است که یک قاره کامل را پوشش می دهد و این سرزمین بزرگترین جزیره دنیا می باشد.استرالیا نواحی بسیار حاصلخیزی دارد که نقش موثری در تغذیه دنیا داراست. این کشور شامل شش ایالت مختلف است که بزرگترین آن ایالت استرالیای غربی است که مساحت آن به اندازه اروپای غربی است.استرالیا داری تنوع شکلهی مختلف زندگی است که در هیچ  جای دنیادیده نمی شود. استرالیا همانند کانادا بر اساس سیستم بریتانیا شکل گرفته  است.

 

 


:: موضوعات مرتبط: جغرافی , ,



عقیق(Aghat)
نوشته شده در شنبه 7 بهمن 1391
بازدید : 1208
نویسنده : امیر حسین دلشاد غلامی

عقیق(Aghat)

بخش اول :ترکیب شیمیایی
کانی کوارتزیکی از فراوانترین کانیها درپوسته زمین می باشد که در ترکیب اصلی بسیاری از سنگها مشاهده میشود. همچنین گروه کوارتز از نظر دارا بودن تنوع و استفاده به عنوان گوهر از اهمیت خاصی برخوردار می باشند.
کوارتز دارای ترکیب شیمیایی اکسید سیلیس Sio2 بوده که انواعی از آن را که به عنوان گوهر از آنها نام برده شده  می توان به مجموعه های زیر تقسیم کرد .
1ـ مجموعه اول : کوارتز به صورت کریستال که میتواند بدون رنگ مثل در کوهی یا رنگی مانند کوارتز دودی (Smoky quartz) ، کوارتز بنفش (Amethyst) کوارتز زرد (Citrine) و یا حتی کوارتز زرد و بنفش (Amitrine) و کوارتز صورتی (rose quartz) باشد .
                                   
 کوارتز دودی smoky quarts
 
کوارتز بنفش Amethyst
 
2 ـ مجموعه دوم : در این مجموعه کوارتز دارای آکرگات دانه ای می باشد که ژاسپر (Jasper) و کوارتز آوانتورین (Aventurine) در آن قرار می گیرند.
3ـ مجموعه سوم: کوارتز همراه با پدیده خاص وتجمع رنگدانه با حالتهای مختلف می باشد. که کوارتز چشم گربه ای(cat eye) ـ کوارتز چشم ببری (Tiger eye)ـ چشم عقابی  (Eagle eye) از آن جمله می باشند .
4ـ مجموعه چهارم : در این مجموعه کوارتز با حالت تجمع رشته ای و نوار مانند خود را نشان می دهد که مثال  عمده آن کالسدون (Chalcedony) و عقیق (Agate) می باشد .
                    نحوه تشکیل:
اکثر عقیق ها در داخل نودول های حاصل از سنگهای ولکانیکی و یا لاوا های قدیمی به وجود می آیند . اینگونه لاواها معمولا دارای حفره های اولیه حاصل از تخلیه بخارات توده های مذاب میباشند که پس از این تخلیه داخل حفره کاملا یا تا اندازه ای به وسیله مواد سیلیسی ته نشین شده بر روی دیواره های آن پر میشود . این چنین عقیق ها یی که اینگونه به وجود می ایند وقتی که بصورت متقاطع برش داده شوند نمایشی از توالی لایه های موازی رابه نمایش می گذارند .اکثر این لایه ها بسیار نازک و ظریف با رنگهای متفاوت می باشند این گونه سنگها به عنوان عقیق های نوار بندی شده (banded Agate)  شناخته می شوند که به آنها عقیق های روبانی (riband agte) و یا عقیق های راه راه (striped Agate)  نیز گفته می شود . در تشکیل یک عقیق معمولی ، این امکان وجود دراد که آبهای حاوی سیلیس بصورت محلول مشتق شده از سیلیکاتها ) درون سنگ نفوذ و تراوش کرده و سپس به صورت پوششی سیلیسی در داخل حفره های حاصل از بخار آب رسوب نمایند. ایجاد تغییرات در شرایط انحلال و یا شرایط ته نشینی می تواند باعث اختلاف در لایه های ته نشین شده شود . گاه این حفره بسیار یزرگ بوده و میتواند این حفره میزبانی برای یک عقیق با اندازه خیلی بزرگ باشد به طور مثال یک ژئود برزیلی که به وسیله آمتیس پر شده بود و و در حدود 35 تن داشت پیدا شد و در نمایشگاه دورسلدف در 1902 به نمایش گذاشته شد .
     ته نشینی اولیه بر روی دیواره حفره صورت می گیرد ، تشکیل پوست آگات معمولا به رنگ سبز تیره و شامل سلادونیت (celadonite) دلسیت (delessite) می باشد که غنی از آهن بود و معمولا از سنگ مادر حاوی اوژیت مشتق شده اند . ضخامت این سیلیکات سبز ممکن است به وسیله آلتراسیون به اکسید آهن قهوه ای لیمونیت افزایش یابد . این عمل باعث ایجاد ظاهر زنگ زده بر روی نودول عقیق می شود سطح رویی یک عقیق از ماتریکس آن مستقل است و اکثرا سوراخ سوراخ و ناهموار است. ظاهرا ایجاد چنین شکلی حاصل برداشت پوشش اصلی و ابتدایی آن می باشد . لایه اولیه بر روی دیواره حفره به اسم آسترکار (Priming) شناخته میشود و بر روی این قسمت کانیهای زئولیتی ته نشین می شود.
                           
بعضی عقیق ها توخالی هستند و این با خاطر کافی نبودن مواد ته نشین شده داخل حفره می باشد معمولا آخرین لایه ها کریستال های کوارتز می باشند که اغلب آمتیسیت بصورت کریستالین و جهت یابی شده به سمت فضای آزاد رشد میکند.
  آنچه عنوان شد مقدمه ای بود جهت شناخت عقیق از نظر ترکیب شیمیایی ونحوه  تشکیل آن،در آینده سعی خواهد شد درمورد انواع عقیق ،تقدس و ارزش اعتقادی این گوهر در طی اعصار ومیان مسلمانان صحبت شود .

:: موضوعات مرتبط: جغرافی , ,



تعریف کانی
نوشته شده در شنبه 7 بهمن 1391
بازدید : 1108
نویسنده : امیر حسین دلشاد غلامی

 تعریف کانی



کانی‌ عبارت از عنصر یا ترکیبات شیمیایی همگنی است که بطور طبیعی در زمین یافت می‌شود. ترکیب شیمیایی کانی‌ها معین است، و معمولا متبلورند. خواص فیزیکی کانی‌ها در حدود مشخص ممکن است تغییر کند. هر کانی دارای مشخصات ویژه و انحصاری مانند سیستم تبلور ، سختی ، کلیواژ ، جرم مخصوص ، رنگ و... می‌باشد. در بعضی از کانی‌ها ، اتم بعضی از عناصر ساختمان بلوری قابل تعویض با اتم‌های هم اندازه از عناصر دیگر می‌باشد. به عنوان مثال می‌توان جانشینی آهن و منیزیم بجای هم در پیروکسن‌ها را نام برد.


:: موضوعات مرتبط: جغرافی , ,



فتو ژئولوژی
نوشته شده در شنبه 7 بهمن 1391
بازدید : 1069
نویسنده : امیر حسین دلشاد غلامی

فتو ژئولوژی


-1 عکسهای هوایی و عکسهای ماهوارهای:

  عکسهایی که با هواپیما یا ماهواره از سطح زمین برداشته میشود به عکسهای هوایی و ماهوارهای معروفاند.

 استفاده از عکسهای هوایی به منظور:

کسب اطلاعات زمینشناسی، یعنی فتوژئولوژی، در کشف مواد و منابع معدنی و سوختنی زمین

مطالعات زمینشناسی مهندسی

        تهیه نقشههای عمومی زمینشناسی، کشاورزی، هواشناسی، حفظ محیط زیست، امور نظامی


:: موضوعات مرتبط: جغرافی , ,



چرخه رسوبگذاری، چین خوردگی و فرسایش
نوشته شده در شنبه 7 بهمن 1391
بازدید : 1184
نویسنده : امیر حسین دلشاد غلامی

چرخه رسوبگذاری، چین خوردگی و فرسایش  


سنگهای رسوبی :

سنگهای که در اثر فشرده شدن و سیمانی شدن مواد حاصل از فرسایشو هوازدگی بوجود می ایند.   

سنگهای رسوبی از نظر درصد حجمی نسبت به سنگهای آذرین و دگرگونی کمتر ولی از نظر گسترش سطحی فراوان تر است.

سنگهای رسوبی اکثرا لایه لایه است و ضخامت آنها کمتر از یک سانتی متر تا بیشتر از یک متر است. 

این سنگها غالبا دارای آثار فسیلی است ودر تعیین تاریخچه زمین دخالت دارند.

شواهد موجود در سنگها :

این شواهد به دو دسته است:

1- شواهد آلی 2- شواهد غیر آلی

این شواهد در تعیین زیر و روی لایه و برای تفسیر شرایط آب و هوائی و غیره دخالت دارند.      

این شواهد شامل فسیلها ، ترکهای گلی ، آثار موجودات ، ناپیوستگی ،گسلها و پیشروی و پسروی است.      

فسیلها :

آثار و بقایای موجودات گذشته که در سنگها به جای مانده اند ، فسیل نامیده میشود.

از فسیلها در تعیین سن ، تشخیص آب و هوای گذ شته و ارتباط بین لایه های رسوبی استفاده می شود.  

اثر خزیدن


اثر تغذیه

 

ناپیوستگی ها:

عبارتست از قطع شدگی در توالی لایه های سنگ ها از نظر چینه شناسی که بر اثر آن لایه های سنگ های جدید تر روی سنگ های قدیمی تر طوری قرار می گیرند که معرف توالی واقعی لایه ها نیست و منعکس کننده وقفه در رسوبگذاری است.

هیاتوس:

هیاتوس عبارتست از مدت زمان زمین شناسی که طی آن رسوبگذاری انجام نشده است.

گسل ها:

گسل نوعی شکستگی در سنگ هاست که بر اثر فشار یا کشش در آنها بوجود می آید. در یک گسل طرفین سطح شکستگی یا سطح گسل نسبت به هم جابجا می شوند.




ترکهای گلی:

رسوبات رسی تازه ته نشین شده اکر در معرض هوا قرار بگیرند روی سطح آنها در اثر از دست دادن آب ترک خوردگی مشاهده می شود، بدین ترکها اصطلاحا ترک گلی می نامند. 

جهت شیار ترکها سمت بالای لایه را نشان می دهد. پس از طریق ترکهای گلی میتوان بالا و پایین لایه را تشخیص داد.     


:: موضوعات مرتبط: جغرافی , ,



صفحه قبل 1 صفحه بعد